مسئول کمیته :دکتر الهام مختاري امير مجدي
“مرکزمهارت های بالينی”
هدف :
هدف عمده مراكز آموزش مهارتهاي باليني شبيه سازي يك محيط باليني است , بطوريكه بتوان آموزش مهارتهاي بالينــي را كنترل و تمرين كرد . بــديهي است اين مراكز فقط مكمـل محيط بالينــــي واقعي هستننـد و به هيـــــچ عنـوان جاي آن را نميگيرند.
پژوهشها در مورد يادگيري مهارتهاي باليني نشان داده اند كه دانشجويان در برخورد هاي اوليه خود با بيماران اضطـــــراب دارند و اين اضطــراب اغلب مربوط به انجـام مهــارتهاي عملي است . اگر دانشجو تمرين كافي نـداشته باشد , ترس از شكســـت و اشتباه كردن مانع عملكرد درست وي ميباشد .
يادگيري در اين مراكز ميتواند بصورت خـــــود آموزي و يادگيري فعال صورت گيرد.
اين مراكز باعث كمتــــر شدن بدبيني نسبت به مــــــراكز آموزشي – درماني ميشونــد زيرا با يادگيري بهتر و كامل تر در مراكز مهارتهاي باليني امكان بروز خطاهاي پزشكي از سوي دانشجويان , كارورزان و دستياران كاهش ميدهد.
مزاياي آموزش در مراكز مهارتهاي باليني :
ü يادگيري به صورت برنامه ريزي انجام ميشود.
ü تكرار پذير است .
ü اشتباها ت قابل جبران است .
ü آموزش وابسته به بيمار حقيقي نيست .
ü يادگيري استاندارد صورت مي پذيرد.
ü استرس مدرسان و دانشجويان را كاهش ميدهد .
از مراكز مهارتها ميتوان بطور بالقوه در موارد زير استفاده كرد:
ü آموزش مهارتها باليني : ماننـــد بخيه زدن , سونداژ , CPR .
ü آموزش مهارتهاي ارتباطي : ماننـــد ارتباط پزشك و بيمار , ارتباط پزشك با همـكاران و كاركنان و آموزش بيمار ( به دانشجويان اين فرصت داده ميشود تا با انجام مصاحبـــه و بازي نقش , به تمرين بپردازند .
--- برنامه حضور اساتید و دانشجویان ---